tirsdag 24. august 2010

Sommaren är kort...det mesta regnar bort!

Hei, hei.

Da er det på høy tid med en liten oppdatering på bloggen. Nå gjelder det å nyte de siste sommerdagene!

I kveld er det Likemannsmøte på Spjelkavik omsorgssenter kl.18:00. Det er Mary Ann og jeg som er likemenn i Bekhterevforeningen, men om flere er interessert er det bare å ta kontakt!
På møtet vil det bli laget ny turnusliste for høstens likemannstreff på revmatologisk avdeling. Som likemenn møter vi opp på revmatologisk avdeling et par ganger  i halvåret og møter de av pasientene som er interessert i og prate med oss der. Der snakkes det om løst og fast og man lærer også mye som likemann.

Nytt torsdagstreff blir torsdag 2. september kl. 19:30 på Hummer og Kanari. Håper at mange har anledning til å komme. Vi ønsker både nye og gamle medlemmer velkommen.

Ellers skal Møretrimmen gå av stabelen søndag 5.september. Foreløpig vet jeg ikke mer enn det.

Helga 10-12. september skal det være Høstsamling og jubileumshelg for Fylkeslaget i Møre og Romsdal på Union hotell i Geiranger.
 NRF Møre og Romsdal feirer 30 år i år! Mary Ann og jeg gleder oss både til samling og kanskje sniker vi oss en tur inn på SPA avdelingen? Forbundsleder Svein Dåvøy vil også være tilstede ( kanskje ikke på SPA da) og han vil ta opp aktuelle saker i NRF.  Det skal også bli kjekt å få med seg.

Ha en flott dag og tren på!


Håper at alle har hatt en fin og avslappende "sommer" så langt.

Mvh Margrethe

6 kommentarer:

Tove Hjellnes sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Tove Hjellnes sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Tove Hjellnes sa...

Jeg synes likemannsarbeidet er noe av det viktigste vi driver med. Og det er veldig bra at Margrethe og Mary Ann orker å delta på kurs, møter og på sjukehuset.

Jeg har vært innlagt på sjukehuset to ganger i vinter og jeg synes ikke tirsdagskveldene med folk fra NRF fungerer like bra lengre.

For det første er det færre innlagte pasienter enn tidligere. Mange er sengeliggende eller nyopererte. Jeg har prøvd å mobilisere andre pasienter til å delta, mange er ikke oppmerksom på tiltaket til tross for plakat i gangen.

En gang var det to eldre ektepar som møtte fra NRF og de var flere enn oss pasientene som møtte opp. (han ene var nok med som sjåfør og han andre var innlagt på ei anna avdeling) Det ble ikke så nyttig i fohold til likemannsarbeid. De var jo hyggelige nok og hadde reist langt, så jeg mener ikke å kritisere dem. Men å høre om sydenturen to av dem nettopp var hjemkommet fra, var ikke nyttig. I slike sammenheger vil jeg høre om revmatisme, medisiner, hjelpemidler, hvordan takle dette livet, rettigheter osv. Eller at de hører på mine erfaringer. Brosjyrene fra NRF har jeg fra før. Ikke har jeg så stort behov for å drikke kaffi med noen heller. Å være på sjukehus er nesten som en liten ferie i forhold til hverdagen med jobb osv. Man prater jo også med de man deler rom med, og på mange måter får man mer ut av det. Deling av erfaringer osv.

For det andre er møterommet/kottet/lageret sjukehuset tilbyr, et elendig sted å ha samlingene.

Jeg tror at fylkeslaget godt kan tenke nytt i forhold til sjukehuset. Kanskje tilbudet kunne være mer knytta til behov? At nydiagnostiserte pasienter som har behov for å snakke med noen, kunne melde fra? At samtalene var mer en til en? At det kunne vært flere brosjyrer og plakater om hvordan de kan komme i kontakt med oss. Tenker bare høyt. Det er mange måter å gjøre det på. I Revmatikeren en gang i vinter, sto det om et sykehus, tror det var Kristiansand, der pasientforeningene hadde gått sammen om å bemanne et kontor i tilknytning til foajeen. I tillegg til vanlig likemannsarbeid, fulgte de folk som ikke fant fram på sjukehuset og hjalp med skjema for reiserekning mm. Det var ikke alltid noen fra rev.laget der, men de fra andre pasientforeninger kunne sikkert formidle kontakt. Jeg tror det er noe å tenke på her også.

Det er litt bortkasta å bruke tida til likemennene på et tiltak som ikke lenger fungerer.

Hilsen Tove:-)

Tove Hjellnes sa...

Noe tull med bloggverktøyet, som publiserte kommentaren min tre ganger:-) Tove

Ålesundog omegn Bekhterevforening - Styret sa...

Hei.

Jeg er mye enig i det Tove skriver.

Der er få pasienter,p.g.a. av få sengeposter. Og de som er der er naturligvis ikke helt i form, og opplagt til å møte oss.

Mary Ann og jeg bruker å ringe på forhånd og høre om noen er interessert i å møte oss. Ved et par anledninger har det ikke vært noen som har vært oppegående/interessert.

Som likemann skal man i første omgang LYTTE, og ikke lire ut av seg om sin egne planer så sant man ikke får direkte spørsmål om ulike saker.

For noen fungerer det sikkert med prat om turer etc, mens andre vil lære nytt.

Det er visstnok kommet en ny modul for et nytt likemannskurs nå, og der har ikke vært kurs siden 2007, så det er positivt.

Jeg fikk inntrykk av at det var mange alvorlige og nyttige temaer på det nye kurset som etterhvert kommer. Så da får vi melde oss på det og bli enda bedre.

Og ja, det kottet er NITRIST!

Margrethe

Ålesundog omegn Bekhterevforening - Styret sa...

Jeg mente egne PLAGER, ikke planer. =)
Margrethe

"Som likemann skal man i første omgang LYTTE, og ikke lire ut av seg om sin egne planer så sant man ikke får direkte spørsmål om ulike saker."